صدای دانش آموز لرستانی

در این سایت قصد داریم به فرهنگ و زندگی مردمان ایران بپردازیم و کودکان را با زندگی بزرگان جهان آشنا بسازیم و همچنین صدای دانش آموزان باشیم و گاهی هم با مطالب درس شادشون کنیم.

صدای دانش آموز لرستانی

در این سایت قصد داریم به فرهنگ و زندگی مردمان ایران بپردازیم و کودکان را با زندگی بزرگان جهان آشنا بسازیم و همچنین صدای دانش آموزان باشیم و گاهی هم با مطالب درس شادشون کنیم.

مشخصات بلاگ
صدای دانش آموز لرستانی

صدای من رو می‌شنوید از الیگودرز دبستان شهید خیرالهی

در این بخش نکات کتاب فارسی کلاس چهارم را درس به درس برایتان خواهم گذاشت

آرسام صادقی

 

 

نکات درس اول

1-ویرگول یا درنگ نما، نشانه ی درنگ ومکث کوتاه در جمله است.این نشانه باعث می شود ما جمله ها را درست وصحیح بخوانیم وتفاوت معنی جمله ها را درک کنیم؛به تفاوت معنی جملات زیر توجه کنید:

بخشش لازم نیست، اعدامش کنید.

پدر علی، از سفر برگشت.

بخشش، لازم نیست اعدامش کنید. 

پدر، علی از سفر برگشت.

 

2-به جمله ها یا عبارات کوتاهی که معنای زیادی داشته باشند و معمولاًً مردم آن ها را در خاطر خود حفظ کنند،«ضرب المثل» یا «مثل» می گویند.

مانند:

ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است .

شتر دیدی، ندیدی .

 

نکته های درس سوم

توضیح متن درس: همیشه باید خوب ببینیم ،خوب بشنویم وبه اطرافمان دقت کنیم ؛هوشیاری یکی از ویژگی های انسان های موفقّ

است. نکته های دستوری:

1-برخی کلمه ها مانند هم خوانده می شوند؛

اما املا ومعنی متفاوتی دارند؛

مانند:

خار….تیغ

خوار….حقیر

حیاط….محوّّطه باز خانه

حیات….زندگی

خان…..رئیس

خوان….سفره

برای املای این گونه کلمه‌ها،

باید به معنی آن ها در جمله توجه کنیم.

مانند:

من قََدر وقت را می دانم.     قََدر…..ارزش

روباه با غََدر و حیله ،قالب پنیر را گرفت.   غََدر…..فریب

پلیس مهربان، پیرزنی را ازعرض خیابان گذراند. عرض….پهنا

پدرم برای کارخانه‌اش ارز دولتی دریافت کرد. ارز….پول خارجی

به این کلمه ها «هم آوا» یا «متشابه» می گویند.

2-«ک» در پایان برخی کلمه ها ،نشانه‌ی کوچکی وتصغیر است؛

مانند:

پیامک:یعنی پیام کوتاه

زاغک:یعنی زاغ کوچک

 

نکته های درس چهارم

توضیحات متن:

1-بیاموزیم آن چه را آموختنی است. به دست آوریم آن چه را ماندنی است. سرمایه ای با خود داشته باشیم که اگر دردریا هم غرق شدیم وبه تخته پاره ای چسبیدیم یا در شهری دور افتاده گم شدیم،آن را ازدست ندهیم.

2-علم ودانش: سرمایه ای است که هیچ گاه ازبین نمی رود.

نکته های دستوری:

1-جمله:کلمه یا مجموعه ای از کلمه هاست که پیامی را از گوینده به شنونده یا از نویسنده به خواننده می رساند؛گوینده یا نویسنده برای انتقال گفته هایش از جمله استفاده می کند.مانند:

من تلاش می کنم ……..یک جمله من تلاش می کنم. تا موفّّق شوم…….دوجمله

2-جمله ها با توجه به معنی ومفهوم خود ،هر کدام لحن وآهنگ مخصوصی دارندکه بهتر است هر جمله با لحن مناسب خود خوانده شود؛برای مثال جمله های پرسشی با لحن سؤال وپرسش وجمله های تعجّّبی با آهنگ حیرت وتعجّّب خوانده می شوند.مانند:

چقدر درسِ ارزشِ علم زیباست!

درسِ ارزشِ علم ،درس چندم است؟

 

نکته های درس پنجم

توضیحات متن:

1-سوغاتی بازرگان برای طوطی ،آزادی قفس بود.

2-داستان درس از کتاب «مثنوی معنوی » اثرمعروف مولوی انتخاب شده است.

نکته های دستوری:

 

نکته های دستوری فارسی چهارم دبستان درس ششم:

آموختیم که جمله ،یک یا چند کلمه است که پیام کاملی رااز گوینده به شنونده یا از نویسنده به خواننده می رساند.

بعضی جمله ها خبری به ما می دهند؛مانند :فردا تعطیل است.

بعضی جمله ها احساسی را بیان می کنند؛مانند :چه معلم مهربانی!

بعضی جمله ها پرسشی را مطرح می کنند.

مانند

چرا آرش جان خود را فدا کرد؟

بعضی جمله ها به ما دستور می دهند.

مانند :

دقّّت کنید.

 

نکته‌های درس هفتم:

 

1-می آموزیم که با اضافه کردن کلمه ی «خود» به ابتدای برخی واژه ها می توان کلمه های جدید ساخت؛به نمونه های زیر توجه کنید:

خود +خواه…………خودخواه؛به کسی می گویند که فقط به خودش فکر می کند.

خود+بین………….خودبین؛به کسی می گویند که فقط خودش را می بیند.

خود+پسند……….خودپسند؛به کسی می گویند که فقط رفتار خودش را می پسندد.

2-هر داستان ،از قسمت ها وعناصر مختلفی تشکیل می شود:

الف)شخصیت داستان :شخصیت هایی که درداستان حضوردارند؛مانند :درخت سیب ،غنچه،نرگس ،گل های سوسن و….درداستان «انتظار»

ب)زمان:زمان داستان می تواند مربوط به گذشته ،حال یا آینده باشد.

ج)اتّّفاق های داستان:حوادثی که در طول داستان اتفاق می افتد؛مانند:آمدن محمدتقی از جنگ درداستان «انتظار»

د)نتیجه:نتیجه گیری از موضوع داستان؛مانند:شادی گل چیده شده حتّّی پس از جدایی از شاخه؛زیرابه بهشت کلمات قرآن رسیده بود.